Lee Zii Jia hadiahkan pingat gangsa buat Malaysia.


Sekali lagi Malaysia bersorak kegembiraan tatkala satu-satunya pemain perseorangan badminton negara kita ke Olimpik Paris berjaya bawak pulang pingat gangsa.

Comeback is real


Kali kedua berturut-turut. Hari tu beregu lelaki. Kali ni perseorangan lelaki pulak yang buat comeback sampai berjaya heret game ke set ketiga untuk terus menang.


Aku tengok malam tadi. Masa LZJ kalah set pertama, macam dah boleh agak apa akan berlaku lepas tu. Payah nak menang sebab lawan dia, Lakshya Sen dari India bukan pemain biasa. Antara pemain terbaik India.

Sebak dengar kata-kata LZJ


Masa wartawan tanya perasaan dia lepas menang, LZJ bagitau yang dia tertanya-tanya apa salah dia sampaikan macam-macam berita petik nama dia.


Siapa yang follow up pasal dia, dari dia masih dalam BAM sampai dia tukar jadi pemain pro, mesti tahu tohmahan dan kritikan yang bertalu-talu dari media longkang dan haters dia. Bila kalah kena kutuk, bila menang, masih dicari kelemahan dia. Bukannya nak puji dan bagi semangat.

Pingat gangsa sebagai bukti


Harapnya mana-mana media longkang dan haters dia dah boleh tutup mulut. Kejayaan LZJ menang pingat gangsa Olimpik buktikan yang dia bukan pemain biasa-biasa. Lebih-lebih lagi bila dia bergerak secara independence.


Mungkin itu yang terbaik untuk dia. Semoga 4 tahun lagi, dia berjaya buat stadium Olimpik putarkan lagu Negaraku buat pertama kali dalam sejarah.


Kali ni mungkin dia dapat gangsa. Mana tahu akan datang dia bawak pulang pingat emas pulak.

Tahniah LZJ


Walaupun masih ada mulut-mulut busuk yang kutuk dia, cari kesalahan dia, kata yang kemenangan dia disebabkan pemain India yang luka kat lengan, tapi tu bukan sebab kemenangan LZJ. Dia menang sebab kesungguhan dan semangat dia untuk hadiahkan sebutir pingat untuk negara.



Tambahnya pingat gangsa ni, maka naik lah ranking Malaysia dalam carta kedudukan pingat Olimpik Paris 2024. Masih ada lagi altet Malaysia yang akan tambah pingat? InsyAllah. Semoga kali ni tiba giliran Azizulhasni pulak.

Post a Comment

8 Comments

  1. Tak suka dengan Orang2 yg suka menghujat atlet negaranya sendiri. Kadang tak habis pikir, apa dikira mudah untuk bisa ikut olimpiade seperti ini. Yg menghujat itu, ada kemampuan tak, atau cuma bisa menghujat saja 😔

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin peminat dan penyokong ada alasan kenapa diorang kritik bila atlet kalah. Tapi jangan lah bagi kritik yang menjatuhkan atlet. Sebab betul lah, bukan senang untuk atlet masuk Olimpik secara merit. Latihan dan pengorbanan diorang hanya dorang saja yang tahu.

      Delete
  2. harap olimpik LA prestasi LZJ lbh baik dan dpt bw pulang pingat emas yg dinanti-nantikan

    ReplyDelete