Pingat pertama Olimpik Paris 2024 buat Malaysia.


Semalam sempat aku tengok match badminton antara Malaysia dan Denmark. Malaysia yang diwakili oleh Aaron Chia dan Soh Wooi Yik, Denmark diwakili oleh Kim Astrup dan Anders Rasmussen. Bagai nak luruh jantung setiap kali team Malaysia ada kat gelanggang tu.

Setelah beberapa kali kecewa dek kekalahan dan ketidaksampaian team badminton Malaysia untuk masuk final, akhirnya team beregu lelaki berjaya jugak rampas sebutir pingat gangsa.


Lawan diorang bukan kaleng-kaleng. Denmark. Kedua-dua player tu sangat lah hebat dan ada pengalaman yang bagi aku, lebih tinggi dari team kita. Fizikal dan tenaga team Eropah pun jauh lebih baik dari Malaysia.


Sebab tu mulanya bila team Malaysia kalah set pertama, aku macam dah redha yang kali ni bukan rezeki kita nak dapat kekalkan pingat gangsa macam dalam Olimpik Tokyo 2020. Lagi-lagi bila ketinggalan jauh dalam set kedua.

Tapi. Dengan comeback yang team Malaysia buat dalam set kedua yang aku kira sangat lah tak masuk akal dengan mata 16 - 20, diorang berjaya bawak game ni ke rubber set yakni set ketiga.




Bayangkan dari ketinggalan 16, diorang kejar sampai dapat 22. Tanpa bagi mata langsung kepada lawan. Untuk game bagi pemain perseorangan, aku yakin agak tak mustahil. Untuk game beregu, benda ni sangat mustahil. Tapi diorang buktikan yang takde benda mustahil dalam badminton.


Semalam memang ingatkan aku dengan match antara Lee Chong Wei dan Lin Dan dalam Terbuka Malaysia tahun 2006. Satu-satunya game paling epik LCW. Dari ketinggalan 16 - 20, dia dapat kejar untuk menang 23 - 21. Bukan sesuatu yang mudah bila melibatkan pemain yang dalam kategori hebat macam diorang.



Tahniah buat Aaron Chia dan Soh Wooi Yik. Pingat yang sangat berharga buat diorang dan Malaysia. Terima kasih sebab main dengan cukup bertungkus-lumus. Semoga 4 tahun lagi diorang mampu rebut pingat emas pulak!

Post a Comment

3 Comments